söndag 15 juni 2008

får det lov att vara en kaka?
jag har nyss kommit hem från en kurs där jag har haft föreläsare som pratat om kommunikationsprofiler. Det handlar i stora drag om vem jag är, vilka är dom jag arbetar med samt vad ska jag tänka på när jag pratar med dom. Kanske svårt att förstå men jag ska förklara det lite enklare. Enligt förläsaren finns det fyra kategorier.
1. analytiska
Den analytiska är klippan man kan lita på. Lugn och verkar något avvaktande. Går och funderar. Dom är punktliga, plikttrogna, pratar gärna inte om känslor, tar en sak i taget, pauserar för att tänka.
2. vänskapliga
Den vänskapliga är den snälla medarbetaren som lyssnar och bryr sig om alla. Den är grupplojal, goda lyssnare, överväger beslut, relationsorienterade och överväger beslut.
3. uttrycksfull
Den uttrycksfulle är öppna människor som ofta dominerar med sitt prat, har yviga gester och har full fart framåt! Dom är impulsiva, många bollar i luften, känlsomässiga, oganiserad oordning och idéerika.
4. pådrivaren
Pådrivaren är medarbetaren som vill ta kommandot och driva igenom sin vilja. Kan ge ett svalt intryck. Har bråttomt, kraftfulla gester, tar kommandot med högt tempo, mästare att argumentera, motiveras att utföra saker, har ej den utrycksfulles sociala förmåga, målmedveten.
Enligt föreläsaren kan man beroende på olika situationer hamna på olika kategorier men annars är man i en av dessa. Vilken var då jag? Jag låg mitt emellan den vänskapliga och den uttrycksfulle.
Skriv gärna en kommentar om ni tycker att detta stämmer eller vem ni tycker att ni är.
kramar

1 kommentar:

Solsjö - Under en vind sa...

Vad kul med ännu en ny bloggerska! Hoppas att du ska trivas i denna värld! Självklart får du gärna länka mig, jag blir bara glad! Jag har tagit bort min länklista, har länkar i mina Favortier och på bloggkoll istället.....

Önskar dig en ny skön vecka! Kram!